2024.04.16., kedd - Csongor
Salgótarján: 13o - 14o
Az ország 19 megyéjében

Matricamatek: nem biztos, hogy megéri „elaprózni” az autópályadíjat

frisshirek.hu | 2022. szeptember 25. - 07:00
Matricamatek: nem biztos, hogy megéri „elaprózni” az autópályadíjat
A meglepetésszerű autópályadíj-emelés dilemma elé állítja azokat az autósokat, akik már a 2023-as esztendőt tervezik. Idén az éves matrica kilenc darab havi vagy 12,2 darab tíznapos matrica árába kerül, jövőre viszont 5,5 havi vagy 8,9 darab tíznapos esetén jön ki „egálba” az autós. Megéri-e „elaprózni” az autópályadíjat?

Amint arról korábban már a Frisshírek.hu is beszámolt, az eddigi – az Orbán-kormány által bevezetett – gyakorlattól eltérően nem egységesen, az augusztusi infláció mértékével emelték valamennyi járműkategória valamennyi időtartamára vonatkozó matricaárakat, hanem 12 kategóriában 5 százalékkal, míg 8 kategóriában 21-72 százalékkal növelték a fizetendő díjakat.

A Menedzsment Fórum cikkében arra emlékeztetett, hogy a legnagyobb emelést a motorokra érvényes heti (10 napos) matricáknál vezetik be (72 százalék), ettől alig marad el az autósok havidíjának emelése (71 százalék), a motorosoknak 63 százalékkal kell többet fizetniük a havi matricáért is, míg az autósok hetijegye 44 százalékkal fog többe kerülni, mint 2022-ben.

Ezzel szemben az éves, illetve az éves megyei matricák az autósok és motorosok esetében is csak 5 százalékkal drágulnak, ami bőven elmarad a pénzromlás ütemétől – ha úgy tetszik, reálértékben olcsóbbá válik.

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) azt közölte, 2022 első felében 7,8 millió matricát értékesítettek,

ennek 51 százaléka tíznapos, 28 százaléka pedig havi matrica volt.

Vagyis a díjfizetők csaknem négyötöde ilyen, rövidebb időtávra szóló úthasználati jogosultságot vásárolt. Bár hivatalos kormányzati indoklás nincs, de a lap szerint gyanítható, a kabinet szeretné az autósokat „átterelni” a tíznapos és a havi matricákról az éves díj irányába, és valószínűleg ennek tudható be, hogy az ő kategóriájukban ilyen drasztikusan emelték ennek a két idősávnak az árát.

Jövőre kevesebbet kapunk ugyanannyi pénzért

Hogy ez mekkora elmozdulás, azt az is mutatja, hogy

idén az éves matrica kilenc darab havi vagy 12,2 darab tíznapos matrica árába kerül, jövőre viszont 5,5 havi vagy 8,9 darab tíznapos esetén jön ki „egálba” az autós.

Mivel Magyarországon – egyelőre – nincs napi autópálya-matrica, így az, aki például csak egy oda-vissza útra megy, kénytelen megvenni a tíznapos matricát.

A Menedzsment Fórum cikkében arra a kérdésre kereste a választ: megéri-e „elaprózni” az autópályadíjat vagy inkább érdemesebb vállalni az egyszeri, nagyobb összegű kiadást?

A lap szerint ha egy év 52 hétvégéjéből csak kilencszer ruccanunk ki az ország egyik végéből a másikba, akkor máris megéri beruházni egy egész éves matricára. Hátulütő viszont, hogy az minden év január 1-jétől érvényes, tehát nem érdemes előre megvenni.

Sok magyar családnak karácsony után nem biztos, hogy akad a pénztárcájában röpke 50 ezer forint éves matricára. Megoldás lehet viszont, ha egy éves matrica kerül idén a karácsonyfa alá. Az ugyanis elővételben már a tárgyévet megelőző év december 1-jétől megváltható – még akkor is, ha az autópálya használatára csak január 1-jétől jogosít.

Nagyon úgy tűnik tehát, hogy

egy középosztálybeli családnak, amelyik egy-másfél havonta kirándul egyet valahol az országon belül, érdemes a sok tíznapos matrica helyett beruházni egy éves sztrádamatricára.

Csupán öt százalékkal drágulnak a megyei matricák, mégis érdemes lehet évesre váltani

A Menedzsment Fórum cikkében emlékeztetett, hogy a megyei matricák bevezetését 2014-2015-ben nagy közfelháborodás kísérte, az Orbán-kormány ugyanis ekkor tett fizetőssé számos, addig ingyenes útszakaszt. A kabinet eredeti elképzelése az volt, hogy a megyei matrica csak a megyehatárig (pontosabban az azt megelőző lehajtóig) lenne érvényes, de a tiltakozások nyomán végül úgy módosították a szabályozást, hogy az adott megyei engedéllyel a megyehatárt követő első lehajtóig lehet közlekedni.

A megyei matricák jövőre – hasonlóan az autók éves díjához – csupán 5 százalékkal drágulnak. Ami azt jelenti, hogy nem kell sokat számolgatni: aki eddig rendszeresen csak 2-3-4 megyében autózott (például egy cég területi képviselője), annak jövőre sem érdemes megvenni a csaknem 50 ezres éves matricát.

Mikor érdemes mégis megyeiről évesre váltani? Az éves matrica ára 8,6-szerese a megyei matricának, és mint az előbb jeleztük, ez nem is változik. Ha valaki tehát

rendszeresen legfeljebb csak nyolc megyén keresztül autózik (például Budapestre jár), annak jobban megéri csupán az érintett megyékre megváltani a jogosultságot.

Az a szabolcsi autós, aki viszont akár csak havi rendszerességgel látogatja meg Szombathelyen élő rokonait, már kilenc megyén keresztül autózik (az M3–M0–M1–M85–M86 útvonalat feltételezve), neki pedig már megéri megvásárolni az országos éves matricát.

Van olyan megye, ahol nem kell matricát venni

Bár Veszprém megyének van egy rövid autópályaszakasza, ám annak egyetlen, balatonvilágosi lehajtója Fejér és Somogy megyékből érkezve is azok határait követő első lehajtó, így ha valaki ezekből a megyékből érkezik, díjmentesen roboghat tovább például a Balaton északi partja felé. Ezen kívül, noha az M4-es Törökszentmiklósig autózható, annak Jász-Nagykun-Szolnok megyei szakaszát díjmentessé tették.

Ugyancsak nem kell fizetni Békés megyében, itt sincs megyei matrica. Itt csak az M44-es gyorsforgalmi halad, mely a Tiszától Jász-Nagykun-Szolnok megye déli részén átvágva Békéscsabáig halad, ám ez az út is ingyenesen használható.

Díjmentes még az M8-as gyorsforgalmi út Körmendet és az osztrák határt összekötő szakasza, a dunaújvárosi és a szekszárdi Duna-hidak, a (nagyon lassan) készülő M9-es Kaposvárt elkerülő szakasza és az M30-as Miskolcot elkerülő része. Ugyancsak nem kell matricát venni az M0-s déli szakaszára az M5-ösig, a keleti szakaszára az M4-estől az M3-asig, valamint a Megyeri hídra sem. Az M31-es út ugyancsak díjmentesen használható.

Illusztrációs fotó: kozut.hu