2023.02.05., vasárnap - Ágota, Ingrid
Salgótarján: -1o - -1o
Az ország 19 megyéjében

Október 11. -e a "túlsúlyosság elleni harc" világnapja

Tóth Rózsa, 2022. október 11. - 15:40
Október 11. -e a "túlsúlyosság elleni harc" világnapja
Tolna Megye a túlsúlyosságot tekintve a sereghajtók közé tartozik az összlakossághoz képest, Klemné Mészáros Katalint kérdeztük, hogy mit tehetünk, ha változtatni szeretnénk.

A frisshirek.hu portál pont az a média hiány, ami egy működő demokráciában természetes kellene legyen, éspedig elfogulatlan, naprakész hírek közvetítője közéletről, politikáról, kultúráról, sportról egyaránt. Nálunk nincs és nem is lesz részrehajlás! Hogy ez így is maradjon, kérlek támogasd munkánkat adományoddal, hívd meg ismerőseid, hogy olvassanak bennünket és kerünk, kövess és lájkolj minket a közösségi médiában is.

Támogatás

Ezen a napon az elhízás veszélyeire szeretnénk felhívni a figyelmet.

A KSH adatai szerint ma Magyarországon a nőknek mindössze a 44,2%-a normál testsúlyú, míg a férfiak esetében ez csupán 33.4%.

Régiónkénti lebontásban Tolna Megyében ez az arány a tejes népességet tekintve 36,2%. A normál testsúlytól eltérően megyénkben a sovány alkatúak 3,1%-ban képviseltetik magukat, a többség pedig 34,6 %-ban túlsúlyos, 26.1%-ban elhízott.

Az Egészségügyi Világszervezet, a WHO meghatározása szerint normál súlyú az az ember, akinek a testtömeg indexe 18,5 kg/m2 és 25 kg/m2 között van, az efölötti értékek esetén beszélünk túlsúlyos, vagy elhízott egyénről.

Magyarországon a régiónkénti eloszlásban a legkevesebb elhízott ember a fővárosban él 51.1%-ban, a legtöbb pedig Észak Magyarországon 62,1-%-kal, és Tolna Megye lakosai közvetlenül a sereghajtó után következnek, nálunk ez az érték 60,1%.

Az okokról és arról, hogy mit tehetünk a sporttal az egészségünkért valamint a túlsúly ellen Klemné Mészáros Katalint kérdeztük, aki főállásban TRX, spinning és személyi edzőként dolgozik Tolnán.

Katalin a saját bőrén tapasztalta meg a túlsúlyt és a sport áldásos hatását is, ezért tud hiteles lenni azok számára, akiknek az óráit tartja. 14 évesen még duci kislányként kezdett kézilabdázni, majd futott, aztán jött az első igazi szerelem, a spinning. A TRX-re elmondása szerint úgy kellett rábeszélni őt, de ma már ez is az élete szerves része, melyet oktat is.

Katalin arról beszélt a frisshirek.hu-nak, hogy a legtöbben a 40-es és 50-es korosztályból járnak hozzá, akiknek már fejben megérett a gondolat, hogy sporttal tegyenek az egészségükért és a testsúlyukért. Úgy látja, hogy a fiatalabb korosztálynak nincsenek ezen a területen motivációi, illetve mások a mozgatórugóik. Sok általános és középiskolás azért látogatja az edzéseket, hogy esetleg a külsején javítson, vagy igazolást kapjon az iskolába a dupla testnevelés óra alóli felmentésről.

A középkorú nők és férfiak viszont már tudják, hogy a sport nem csak a fogyásról, de az egészségük megőrzéséről is szól.

Férjével mindketten aktívan sportolnak, úgy érzi, ezzel jó példát mutatnak fiúknak, aki maga is a szülők nyomában járva hetente négy alkalommal jár edzésre, plusz a hétvégén a meccsekre.

Klemné Mészáros Katalin kifejtette, hogy a TRX-szel milyen betegségek utáni rehabilitáció érhető el: térdszalag szakadás, ízületi problémák, hátfájás, gerincsérv. Ez a kevésbé ismert sportág az egyén saját testsúlyával és hevederrel dolgozik, ahol nem mindegy, hogy az 55 vagy a 85 kilogrammos súlyunkat kell megmozgassuk.

Hangsúlyozta, hogy sokak fejében van egy tévhit az edzőtermek résztvevőiről, akik mind soványak, szépek és tökéletes az outfitjük, emiatt az átlag nem meri megtenni az első lépést, ami a legfontosabb. Kiemelte, hogy ez nem így van, akik az edzéseire járnak, teljesen átlagos családanyák és apák, akik egymást erősítik és motiválják. Felidézte, hogy egyszer megkereste őt valaki, aki kifejezetten kérte, hogy egyedül tartson neki órákat, mert tartott a többiektől. Ma már ő is a csoportja része, ennek kapcsán Katalin hangoztatta, hogy ne féljünk segítséget kérni!

Tolnán nagyon sok sportág közül választhat, aki szeretné egészségét megőrizni és súlyát kordában tartani: Spinning, TRX, Gymstik, kajak, Hot-Iron, Kettlebell, Kango, Zumba, Hatha és gerinc jóga.