2024.04.14., vasárnap - Tibor
Salgótarján: 17o - 17o
Az ország 19 megyéjében

Folytatódik az M4-es építése Törökszentmiklóstól

Lukácsi Katalin | 2023. június 21. - 14:45
Folytatódik az M4-es építése Törökszentmiklóstól

Elkezdődött az M4-es gyorsforgalmi út Törökszentmiklós és Kisújszállás közötti szakaszának kivitelezése - jelentette be a helyszínen tartott sajtótájékoztatón a közlekedésért felelős államtitkár. Nagy Bálint kifejtette, az uniós csatlakozással jelentősen megnőtt a 4-es számú főút forgalma, elsősorban a tranzitforgalom, ezért döntöttek korábban egy a településeket az átmenő forgalomtól tehermentesítő út megépítésén. Hozzátette, a kormány célja a közlekedésbiztonság növelése mellett a közlekedéspolitikán keresztül a lakosság mobilitásának, a gazdaság fejlődésének, továbbá a vidék megtartó erejének az erősítése.

Az államtitkár az MTI beszámolója szerint emlékeztetett,

az M4-es munkálatai 2017-ben kezdődtek, azóta három ütemben 118,7 kilométer, az M0-tól Törökszentmiklósig, illetve a Berettyóújfalu-Nagykereki országhatár szakasz készült el nettó 308 milliárd forint hazai forrásból.

Azt az államtitkár nem tette hozzá, hogy valójában már elkezdődtek jóval korábban, csak a készülő út pillérjei a térségben sokáig torzóként meredtek az égig, a kirobbant Simicska-Orbán háború miatt.

A beruházás ugyanis már 2013-ban megindult, de 2015-ben a G-nap után hirtelen megakadt. Ezt követően valóban 2017-ben indultak meg az építkezések ismét immáron más kivitelezőkkel. Igaz, a beruházás megakadásában kissé szerepet játszott az is, hogy az még az Európai Uniónak is szemet szúróan túlárazott lett, ez azonban nem adott magyarázatot arra, hogy miért kellett a beruházót lecserélni, és hogy miért épp akkor fújták le a projektet, amikor Simicska Lajos azzal a bizonyos g-betűs szóval illette korábbi harcostársát.

A 34,29 kilométer hosszúságú Törökszentmiklós és Kisújszállás közti szakasz 2x2 sávos autóútként épül a Duna Aszfalt Projekt Zrt. kivitelezésében, nettó 133,9 milliárd forint hazai forrásból. A szerződést 2022 márciusában kötötték meg, a kivitelezés befejezésére 36 hónap áll rendelkezésre. Nagy Bálint elmondta, a "hiányzó", a Kisújszállástól Berettyóújfaluig tartó, 60 kilométernél valamivel hosszabb szakasz esetén is elkezdődött a tervezés és az előkészítés.

Jól meg kell becsülnünk minden négyzetméternyi új aszfaltot

- szögezte le az államtitkár a válságossá váló gazdasági helyzetre gondolva. Herczeg Zsolt a térség országgyűlési képviselője örömét fejezte ki, hogy a térséget érintő M4-es és az M44-es gyorsforgalmi út kivitelezése is folytatódik. Előbbi Örményes és Kuncsorba településeket, a helyi gazdaságfejlődést érinti kedvezően - jegyezte meg. Hozzátette, hogy részben hazai, részben uniós forrásból az alacsonyabb rendű utak fejlesztése is célja a kormánynak, ezek mind a régió további fejlődését jelentik.

Hubai Imre, a Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei közgyűlés elnöke szavai szerint az M4-es az ország egységét, a gazdasági térségek közti különbségek megszűnését, a felzárkózást" jelenti. A vármegyét 95 kilométer hosszúságban szeli át, "amire 50 éve várnak" - jelentette ki.

Az M4-es építése talán térségünk legfontosabb beruházása, amely akár évszázadokra is meghatározza Jász-Nagykun-Szolnok vármegye fejlődését, és amely számos települést - Fegyverneket, Kenderest, Kisújszállást és Karcagot - tehermentesít majd a forgalomtól egészen Nagykerekiig, az országhatárig egy kiemelten fontos közlekedési útvonal részeként

- írta az átadásról aztán Facebook-oldalán a közgyűlés elnöke. Kifejtette, a Terület- és településfejlesztési operatív program (Top és Top Plusz) forrásából több tíz kilométernyi két- vagy többszámjegyű út is megújul. Példaként említette a 46-os út felújítását Mezőtúrig, egyúttal elmondta, hogy készülnek a kiviteli tervek a 34-es út 54 kilométeres szakaszának felújításához is, amely Tiszafüredtől hozza majd fel a forgalmat az M4-re.

Az M4 új szakasza a 2022. februárban átadott Abony-Törökszentmiklós szakasz folytatásaként, 2x2 sávos autóútként épül a Kisújszállás elkerülő végig. Huszonöt és fél kilométeren új nyomvonalon épül Törökszentmiklós és Kisújszállás között; 8,7 kilométeren, a Kisújszállás elkerülőnél a meglévő 2x1 sávos szakasz bővítése történik meg. Kenderes térségében komplex pihenőhelyet alakítanak ki töltőállomással, Bartapusztánál egyszerű pihenő lesz tengelysúly mérő hellyel.

A szakaszon 11 aluljáró és 2 felüljáró épül

- olvasható az Építési és Közlekedési Minisztérium által kiadott sajtóközleményben.

A kiemelt kép forrása: MTI / Mészáros János